DIY speedlight battery  


bdk² camera for sure tahu benda alah ni... tapi bukan yg DIY la.. official dr nikon, canon etc.. mula² aku pun x tau... aku xpose DIY tuk DLSR ni drpd tok cik aku.. dia mmg gila camera, dah berpuluh tahun hdp ngan camera... aku huraikan skit spec yg aku tau.. kebanyakan user DLSR yg aku xposekan ngan DIY item ni, semuanya takut bulb terbakar... TAPI, dari segi techinical part, bulb takkan meletup andaikata power tak lebih 6V.. battery ni mmg support sampai 12v... so, jawapannya charge jerk laa 6v.. kat charger tu nnt bleh pilih, 6v atau 12v..... biasa ar.. aku pun dulu takut tgk battery ni.. sama saiz ngan battery laptop.. padahal tuk speedlight jerk... tapi yg bestnya, bleh shoot sampai 8-9 role... 9*36 = 324.. wow!! 2nd, ramai org tak suka sbb kena tebuk skit kat penutup battery tu.. kecil jerk tebuk sbb nak kuarkan wayar.... bnyk cara leh utk tebuk.. yg paling safety skali pakai pengikis.. aku pun tak tau nama official.. huhu~ tapi safety la..... point ni yg paling penting, sekiranya dah tebuk, still bleh pakai AA biasa.. takkan nak shoot outdoor pun nak bawa battery besar gedabak ni.... hehe~
aku dah guna 4 kali tuk wedding, so far alhamdulillah x der mslh.. saper yg berkenan leh laa contact... aku menjual dengan harga RM370 nett
~

camni rupa bila attach kat body.. :D nice!! tapi berat skit....

0 comments: to “ DIY speedlight battery

Post a Comment