canon eos 40D vs nikon d90  

buhsan yg tak terkira dengan jari sedang melanda.... lambat betul tunggu champion league 2nd round di antara MUFC vs Inter Milan.. Glory² MAN UNITED.. hehe... hope dpt masuk suku akhir.. 2 kelab EPL lain dah layak.. Liverpool ngan Chelshit... ahakz! jgn marah.... huhu~

ok².. berbalik pada jalan sebenar... aku sbnrnya berhasrat atau lebih tepat lagi teringin nak DSLR sendiri... skrang pnjm adik pnya.. nikon d40x.. dah 1 tahun lebih terikat.. ahakz! tapi nafsu tu membuak² bagaikan vampire menghidu dara manusia utk memiliki DSLR sendiri.. bak kata org lagi puas.. haha~ so, setelah sekian lama, dlm otak aku ni terlintas 2 model jerk... canon eos 40d atau nikon d90.. kemampuan nak membeli mmg laa tak tau bila lagi.. :(( setelah sekian lama berkecimpung membaca review melebihi study course sendiri, akhirnya aku masih x berjaya membuat keputusan... hehe~ kenapa canon 40d ? kenapa nikon d90 ? why ? why 40d but not d90 ? why d90 but not 40d ? huhu~

bnyk perbezaan ni.. hm.. dari mn aku nak start dlu ? hm.. aku start dari specs ja la..

1. 40D: 10MP - D90: 12MP(dx)
2. 40D: 9
a.focus - D90: 11 a.focus (dua² pakai cmos)
3. 40D: ISO 3200 - D90: leh boost sampai 6400 (tapi low light, canon mmg rancak)
4. 40D: 6.5fps - D90:4.5fps

5. 40D: 14 AD - D90:12 AD
6. 40D: 3inch + 230k pixels - D90: 3inch + 920k pixels wow!!

ni basic spec dua² DSLR yg mengancam ni... D90 still dlm kategori entry level, 40D dah dlm categori semi pro... so, jom ar tolong decide... dan yang tak bestnya, body D90 tak mcm D200 keatas.. plastic + alluminium alloy.. sbb tu ringan.... bnyk review yg aku baca tulis D90 better dari 40D dan bnyk review yg aku baca sebaliknya... so, keputusannya aku sendiri yg kena buat.. yg mana suite aku better.. kalo nak ikutkan, aku lebih selesa handling 40D.. pasal color, tone color 40D mmg superb! tapi aku jelous plak tgk striking tone color D90.. haih~ camner tu ? pasal video D90, mmg aku tak pandang lgsg... blum jumpa nafsu ke arah video g...

pasal harga, dua² DSLR lebih kurang sama... dlm 3k tuk body, 3300k tuk kit... so, tak jadi mslh sgt dlm aspek harga.. yg mslhnya aspek features, handling & image quality.. huhu~ peni
ng²..
so far, 60% 40D, 40% D90... tapi bebudak \\'hitesignature semua pakai canon.. hehe.. i
tu yg melebihkan aku kepada 40D... dan aku suka bunyi shutter canon.. comel jerk.. haha.. bunyi shutter nikon hampeh!! ahakz! bleh ker point ni dijadikan tuk memilih ?? dan..... dua² ada live view, sesuai tuk orang tua aku nnt.. mana tau kot² dorg nak sponsor.... huhu~

korang settlekan arr poll sblh kanan screen tu... mana tau kot² bleh influnce akunya decision.. TQ~

aim: Canon EOS 40D Kit/Nikon D90
Battery Grip
50mm f/1.8

info dari:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/
http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/
http://www.radiantlite.com/2008/08/nikon-d90-vs-canon-40d.html
http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_D90/verdict.shtml

1 comments: to “ canon eos 40D vs nikon d90

Post a Comment